Isoprenilazione proteine

soluzione per il cancro?

« Older   Newer »
 
  Share  
.
  1. Luis 22
     
    .

    User deleted


    Un certo numero di proteine eucariotiche vengono modificate post-traduzione, dall'aggiunta di gruppi derivanti dall'isoprene, mediante formazione di un legame tioetere tra il gruppo isoprenilico e un residuo di Cys della proteina.
    Questi gruppi isoprenilici derivano da intermedi fosforilati della via biosintetica del colesterolo (ad esempio il farnesil pirofosfato)

    Esempi di proteine modificate in questo modo sono le proteine Ras, i prodotti degli oncogeni ras e dei protooncogeni ras.
    Il gruppo isoprenilico serve ad ancorare la proteina alla membrana.

    E' stato osservato che l'attività trasformante dell'oncogene ras viene persa quando l'isoprenilazione viene bloccata
    L'identificazione di inibitori di questa via di modificazione post-traduzionale potrebbe portare ad una soluzione per la lotta contro il cancro.
     
    .
  2.  
    .

    BIOLOGO TEORETICO

    Group
    Administrator
    Posts
    8,416
    Location
    Gaia: 3° pianeta del Sistema Solare

    Status
    Si, ho avuto a che fare personalmente (ma non approfonditamente) anche con questi studi. mi fa piacere che si stia portando avanti questo progetto. Io preciserei l'articolo aggiungendo che tale scoperta porterà probabilmente ad una soluzione di una delle tante cause che portano al cancro.
     
    .
  3.  
    .

    BIOLOGO TEORETICO

    Group
    Administrator
    Posts
    8,416
    Location
    Gaia: 3° pianeta del Sistema Solare

    Status
    Ecco qui un articolo che parla di K-Ras:

    Carcinogenesis, Vol 18, 783-789, Copyright © 1997 by Oxford University Press

    --------------------------------------------------------------------------------

    ARTICLES

    Both K-ras and H-ras protooncogene mutations are associated with Harderian gland tumorigenesis in B6C3F1 mice exposed to isoprene for 26 weeks
    HL Hong, TR Devereux, RL Melnick, SR Eldridge, A Greenwell, J Haseman, GA Boorman and RC Sills
    Environmental Toxicology Program, National Institute of Environmental Health Sciences, Research Triangle Park, NC 27709, USA.

    Isoprene is the 2-methyl analog of 1,3-butadiene, a genotoxic and carcinogenic compound in rats and mice. Male B6C3F1 mice were exposed to 0, 2200 or 7000 ppm isoprene by inhalation (6 h/day; 5 days/week) for 26 weeks. Following a 26-week recovery period, an increased incidence of Harderian gland (HG) neoplasms was observed at both concentrations. The present study was designed to characterize genetic alterations in the K-ras and H-ras protooncogenes in HG neoplasms. Mutations in K-ras and H-ras were identified by single-strand conformational analysis and direct sequencing of polymerase chain reaction (PCR) amplified DNA, isolated from paraffin-embedded sections of HG neoplasms. A higher frequency of ras mutations, in particular K- ras mutations, was detected in isoprene-induced neoplasms than in 1,3- butadiene-induced or control HG neoplasms. All of the isoprene-induced HG neoplasms exhibited activated K-ras (60%) or H-ras (40%) mutations. In contrast, ras mutations were detected in 69% of HG neoplasms from 1,3-butadiene exposed mice (14% K-ras and 55% H-ras) and in 56% of HG neoplasms obtained from control B6C3F1 mice (8% K-ras and 48% H-ras). The predominant mutations in isoprene-induced HG neoplasms, but not in previously or newly analysed 1,3-butadiene-induced HG neoplasms, consisted of A-->T transversions (CAA-->CTA) at K-ras codon 61 (15/30) and C-->A transversions (CAA-->AAA) at H-ras codon 61 (8/30). Two- thirds of the K-ras CTA mutations were detected in HG neoplasms from the 2200 ppm exposure group while one-third was present in the 7000 ppm group. Isoprene-induced HG neoplasms with K-ras or H-ras mutations had an elevated proliferating cell nuclear antigen (PCNA) index, compared to spontaneous HG neoplasms without ras mutations. The high frequency and specificity of the ras mutation profile suggest that ras protooncogene activation contributes to isoprene-induced HG tumorigenesis.
     
    .
  4.  
    .

    BIOLOGO TEORETICO

    Group
    Administrator
    Posts
    8,416
    Location
    Gaia: 3° pianeta del Sistema Solare

    Status
    Questa è un'animazione che spiega in modo sintetico il ruolo di RAS:

    Attached Image
    rasa.gif

     
    .
  5. Foster83
     
    .

    User deleted


    Anch'io ho sentito l'oncogene ras, ma nonl o conosco. L'ho sentito di nome; per cui mi piace approfondire un po' di più questo argomento.
     
    .
4 replies since 5/3/2005, 14:28   9035 views
  Share  
.